Pakiet Adobe Creative Cloud – z jakim sprzętem współpracuje najlepiej?

Pakiet Adobe Creative Cloud to jedno z najczęściej wybieranych środowisk do tworzenia treści audiowizualnych. Szeroki zakres aplikacji użytkowych i rozsądna cena sprawia, że jest to jedno z najchętniej wybieranych narzędzi do tworzenia różnego typu multimediów. Warto jednak pamiętać, że środowisko pracy to jedno, ale niezbędny jest również sprzęt, na którym pakiet Adobe będzie miał szansę działać prawidłowo. Najbliższe kilka chwil poświęcimy rozwiązaniom Lenovo przeznaczonym dla kreatywnych profesjonalistów.

Sprzęt dla grafików

Na dobry początek najmniej wymagająca pod względem wymagań sprzętowych działalność twórcza – grafika Internetowa. W domyśle są to wszystkie prace, które ostatecznie mają skończyć jako obrazy wyświetlane na ekranach innych laptopów, monitorach czy telefonach komórkowych. Główne aplikacje wykorzystywane do tworzenia grafiki internetowej to: Photoshop, InDesign, Illustrator, a także XD (dla twórców UX) i Animate. 

Powyższe aplikacje będą płynnie działały na komputerze z procesorem minimum na poziomie 4-rdzeniowej Intel® Core® i5. Pamięć RAM, o ile istotna, nie jest sztywno określona. Zawsze warto jednak mierzyć siły na zamiary i dostosować odpowiedni rozmiar pamięci. Załóżmy, że dla mało i średniozaawansowanych projektów podstawą będzie 16 GB, a dla tych bardziej złożonych już 32 GB.

Bardzo ważny jest również ekran i karta graficzna. Ta ostatnia często uczestniczy przy przetwarzaniu danych podczas tworzenia bardziej złożonych efektów i wtyczek oraz stanowi trzon działania przy obsłudze zewnętrznych monitorów. Sama karta nie musi widnieć na szczycie listy wydajności, ale ważne jest, aby była w stanie wyświetlić szeroką paletę kolorów, przynajmniej w 10-bitowej głębi tonalnej gamy barw sRGB.

Nasze typy sprzętu dla grafików? 

  • Lenovo ThinkStation P340 z monitorem Lenovo ThinkVision P27q.
Skonfiguruj swoją stację roboczą Lenovo ThinkStation P340 Tower

Sprzęt do poligrafii

Poligrafia jest bardziej zaawansowaną formą grafiki internetowej i dotyczy grafik drukowanych na plakatach, banerach, fotografiach, czyli fizycznych obrazach, a nie tych widocznych na ekranach.

Czy wiesz, że ludzkie oko może zarejestrować nieskończenie więcej barw, niż monitor komputerowy jest w stanie wyświetlić? Nawet najbardziej profesjonalne ekrany, które obsługuję do 12-bitów na kolor (czyli wyświetlają do 4096 odcieni każdej z trzech barw głównych – R (czerwony), G (zielony) lub B (niebieski)) nie dorównają możliwościom ludzkiego oka, odbierającego w zasadzie nieskończoną ilość odcieni.

Najważniejsze jednak jest to, że obraz drukowany rzadko pokrywa się kolorystycznie z tym wyświetlanym na ekranie. Aby zminimalizować te różnice, stosuje się specjalistyczne palety barw – np. AdobeRGB, oferujące bardzo szeroki zakres tonalny barw.

I to właśnie paleta barw jest istotą sprzętów wykorzystywanych do tworzenia grafik do druku. Parametry techniczne schodzą na dalszy plan – te nie różnią się niczym od tech wymaganych do tworzenia grafiki internetowej. Najistotniejsza jest głębia kolorystyczna monitora.

Nasze typy sprzętu do poligrafii?

  • Lenovo ThinkPad P15 z matrycą UHD (100% AdobeRGB)
Skonfiguruj swoją stację roboczą Lenovo ThinkPad P15
  • Lenovo ThinkPad P1 G3 z matrycą UHD (100% AdobeRGB)
Skonfiguruj swoją stację roboczą Lenovo ThinkPad P1 Gen 3
  • Lenovo ThinkStation P340 oraz monitor Lenovo ThinkVision P27u

Sprzęt do montażu wideo 

Najbardziej zaawansowaną formą pracy z multimediami, na jakie pozwala pakiet Adobe CC, jest montaż wideo. Podczas montażu filmów i animacji komputery zostają najintensywniej przetestowane pod kątem swojej wydajności. Aplikacje, takie jak Premiere Pro, After Effects i (opcjonalnie) Cinema 4D wycisną siódme poty z każdej, nawet najbardziej zaawansowanej maszyny.

Do montażu wideo każdy element jest istotny. Procesor – im szybszy, tym lepiej. Wygodny podgląd na żywo stosowanych efektów i kompozycji, bez potrzeby wstępnego renderu każdego fragmentu filmu zdecydowanie przyspiesza pracę i sprawia, że jest ona przyjemniejsza. Pamięć RAM powinna być uzależniona od projektów, jednak nie mniejsza niż 16 GB (zalecane przynajmniej 32), która pozwala na jednoczesną pracę kilku aplikacji (a Premiere Pro wraz z After Effects to właściwie nierozerwalny duet). Karta graficzna powinna obsługiwać technologię CUDA i być wybierana w myśl zasady „im lepsza, tym lepsza”. W tym przypadku nie ma górnej granicy, a od wyboru karty graficznej zależeć będzie czas niezbędny na przetworzenie projektu do gotowego filmu.

A jak z wyświetlaczami? Dla filmów typowo do pokazania w Internecie można stosować się do zasad podobnych, jak przy grafice internetowej – 100% sRGB, jednak w przypadku bardziej profesjonalnego podejścia, minimum to obsługa gamy barw DCI-P3 na poziomie 100%. DCI-P3 to odpowiednik AdobeRGB w świecie wideo, czyli specjalistyczna gama barw używana w przemyśle filmowym. Od AdobeRGB różni się większą przestrzenią tonalną w czerwieni (AdobeRGB szczególnie dobrze pokazuje zieleń).

Mniej więcej różnice zobrazuje poniższy „wykres podkowy”, na którym nanieśliśmy 3 główne palety kolorystyczne – sRGB, Adobe RGB oraz DCI-P3.

Nasze typy sprzętów dla montażu wideo?

  • Lenovo ThinkPad P15 z kartą min. NVIDIA Quadro RTX 3000 lub Quadro RTX 4000 – poziom wejściowy /średniozaawansowany
  • Lenovo ThinkPad P17 z kartą min. NVIDIA Quadro RTX 3000 lub Quadro RTX 4000 – poziom wejściowy /średniozaawansowany
Skonfiguruj swoją stację roboczą Lenovo ThinkPad P17
  • Lenovo ThinkStation P340 z kartą NVIDIA GeForce RTX 3070 – poziom średniozaawansowany
  • Lenovo ThinkStation P620 z procesoram AMD Threadripper i kartą NVIDIA GeForce RTX 3080 – poziom zaawansowany
Skonfiguruj swoją stację roboczą Lenovo ThinkStation P620

Pytania?

Skorzystaj z formularza niżej – pomożemy!